اختلالات بالینی کودکان

اختلالات بالینی چیست؟

اختلالات بالینی کودکان

اختلالات بالینی کودکان ممکن است با علائم پیش فعالی بروز کند، این علائم بر عملکرد شناختی، تحصیلی، رفتاری، عاطفی و اجتماعی کودک تاثیر می گذارد. اختلالات بالینی در کودکان به عنوان تاخیر یا اختلال در ایجاد تفکر، رفتارها، مهارت های اجتماعی یا تنظیم احساسات متناسب با سن تعریف می شود. این مشکلات برای کودکان ناراحت کننده است و توانایی آنها در عملکرد خوب در خانه، مدرسه یا سایر موقعیت های اجتماعی را مختل می کند. برای درمان اختلالاتی که در کودک ایجاد می شود و برای جلوگیری از آسیب های شدیدی که ممکن است در کودکان ادامه داشته باشد، بهتر است به روانشناس کودک خوب اصفهان مراجعه کنید.

موانع درمان اختلالات سلامت روان در کودکان

درک اختلالات سلامت روانی در کودکان دشوار است،از طرف دیگر رشد طبیعی دوران کودکی قابل تغییر است. علاوه بر این، علائم این اختلالات بسته به سن کودک متفاوت است، و کودکان ممکن است نتوانند احساس خود و یا دلیل رفتارشان را توضیح دهند. نگرانی در مورد انگ مرتبط با بیماری های روانی، استفاده از داروها و هزینه ی آن یا چالش های درمان نیز ممکن است والدین را از مراقبت از کودکی که مشکوک به بیماری روانی است باز دارد.

اختلالات شایع در کودکان

اختلالات سلامت روان در کودکان یا اختلالات رشدی و بالینی که توسط متخصصان بهداشت روان برطرف می شود، ممکن است شامل موارد زیر باشد :

1-اختلالات اضطرابی : اختلالات اضطرابی در کودکان عبارتند از ترس ها، نگرانی ها یا اضطراب های مداوم که توانایی آنها را برای شرکت در بازی، مدرسه یا موقعیت های اجتماعی متناسب با سن کودکان مختل می کند. این نوع اختلالات باعث اضطراب اجتماعي و وسواس می شود.

2-پیش فعالی کودکان : رفتارهای پیش فعال تقریبا همیشه در کودکان خردسال اتفاق می افتد. علائم پیش فعالی شامل موارد زیر است :

  • عدم آرامش کودکان
  • حرف زدن زیاد کودکان
  • مشکل در آرام بازی کردن کودکان
  • بی قراری بیش از حد (به عنوان مثال، ضربه زدن به دست ها یا پاها، تکان خوردن روی صندلی و غیره)

اختلالات بالینی کودکان

علائم پیش فعالی معمولا زمانی که کودکان به چهار سالگی می رسد، مشاهده می شود و در سه تا چهار سال بعد افزایش می یابد و در سن هفت تا هشت سالگی به اوج خود می رسد. بعد از سن هفت تا هشت سالگی علائم پیش فعالی کاهش می یابد. در سنین نوجوانی تشخیص پیش فعالی کمی دشوار است، علائم پیش فعالی در نوجوانان شامل مصرف مواد، رفتار جنسی پرخطر و اختلال در رانندگی و غیره است.

3-اختلالات یادگیری کودکان : این نوع اختلالات در کودکان ممکن است باعث عدم یادگیری مهارت های تحصیلی در اوایل کودکی شود. برای رفع این نوع اختلال می توانید به دکتر روانشناس کودک اصفهان مراجعه کنید، تا با روش های درمانی و آموزشی نظیر یادگیری بیشتر و با کیفیت بهتر، و روش آموزش های شناختی برای درمان این نوع اختلال به کودک شما کمک کند.

4-اختلال زبان : شامل مشکلاتی است که ممکن است کودکان در به کاربردن زبان در وجوه های مختلف با آن رو به رو شوند. در کودکانی که این نوع اختلال را دارند ممکن است هنگام بیان یک داستان دچار ابهام شوند، در این کودکان زبان کلامی آن ها خیلی کمتر از ظرفیت هوش غیر کلامی مورد انتظار از آنها، کار می کند. اگر کودک شما بعد از زبان باز کردن نمی تواند کلمات را به کار ببرد یا آن ها را تکرار کند، بهتر است به روانشناس کودک مراجعه کنید. ممکن است تلفظ های اشتباه تا سن 4 سالگی در کودکان وجود داشته باشد، اما با یادگیری لغات جدید احتمال دارد این اختلال برطرف شود.

5-لکنت زبان : گاهی اوقات کودکان از 18 ماهگی تا 9 سالگی دچار لکنت زبان می شوند. بعضی از کودکان که لکنت زبان دارند ممکن است اختلال آوایی نیز داشته باشند. لکنت زبان به طور ناگهانی در کودکان به وجود نمی آید و با گذشت زبان ممکن است بروز کند. شناسایی به موقع آن در کودکان اهمیت ویژه ای دارد زیرا در این حالت می توان لکنت زبان را به طور کامل رفع کرد.

اختلالات بالینی کودکان

6-شب ادرای : سعی کنید کودک خود را بابت این مشکل مسخره نکنید، با این کار ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی احساسی و روانی در کودک شوید.

7-اختلالات طیف اوتیسم : اختلال طیف اوتیسم یک بیماری عصبی است که در اوایل کودکی معمولا قبل از 3 سالگی ظاهر می شود. شدت این اختلال در کودکان متفاوت است، کودکان دارای اختلالات اوتیسم در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران مشکل دارند.

چه عوملی باعث بروز اختلالات در کودکان می شود؟

1-ژن ها و سابقه خانوادگی

2-آسیب مغزی شدید

3-عواملی بیولوژیکی مانند عدم تعادل شیمیایی در مغز

4-قرار داشتن مادر در معرض ویروس ها یا مواد شیمیایی سمی در دوران بارداری

5- تجربیات زندگی شما، مانند استرس یا سابقه سوء استفاده، به ویژه اگر در دوران کودکی اتفاق بیفتد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *