ترس کودکان

جنبه های متعدد ترس های یک کودک

همه ترس ها بد نیستند. در واقع، کمی ترس به عنوان یک بیمه نامه برای فرزند شما عمل می کند. دکتر تامار ای.چانسکی، نویسنده کتاب «فرزندتان را از اضطراب رها کنید»، می ‌گوید: «بدون ترس، ما با سر به پرتگاهی که نباید می ‌پریدیم.» چانسکی همچنین می ‌گوید برخی ترس کودکان ماهیتی تکاملی دارند. برای مثال، بسیاری از کودکان -و بزرگسالان- همچنان از چیزهایی خارج از تجربه خود می ترسند. به عنوان مثال، مغز انسان ذاتا برای محافظت از آنها در برابر مارها طراحی شده است، حتی اگر یک فرد معمولی به ندرت با یک مار لغزنده، سمی یا غیر سمی روبرو شود.

برخی از کودکان اختلالات اضطرابی را تجربه می کنند که اغلب یک واکنش عاطفی قوی به یک تجربه شدید است. اما بیشتر، ترس های کودک یک اتفاق قابل پیش بینی است. اصفهان کودک بهترین مرکز معرفی دکتر روانشناس کودک اصفهان و آموزشگاه زبان کودک اصفهان شما را با انواع ترس در مراحل مختلف دوران کودکی آشنا می کند.

اضطراب و ترس های رایج دوران کودکی

اضطراب و ترس های رایج دوران کودکی

چشم انداز ترس فرزند شما در طول زمان تغییر می کند. در این مقاله به بررسی برخی از رایج ترین اضطراب های دوران کودکی که احتمالاً در مراحل مختلف رشد تجربه می کنند، می پردازیم.

ترس به عنوان یک کودک نوپا

  • صداهای بلند یا حرکات ناگهانی
  • غریبه ها
  • جدایی از والدین
  • تغییرات در خانه

در شرایط ایده آل، دنیای کودک نوپا با امنیت والدین و احساسات آن ها در یک راستاست. چانسکی می گوید هر چیزی که آرامش کودک را مختل کند، -مثلاً یک صدای بلند یا یک غریبه- ترس ایجاد می کند. یک راهکار ساده که می توانید برای حفظ آرامش کوکتان انجام دهید، ایجاد یک روال قابل پیش بینی است. همچنین تعداد مراقبین را در زندگی فرزندتان به حداقل برسانید. پیوند قوی با فرزندتان -از طریق لمس منظم، تماس چشمی و صحبت کردن یا آواز خواندن- ساختاری از اعتماد در او ایجاد کرده و کمک می ‌کند تا کودکتان را در برابر اضطراب در آینده واکسینه کنید.

ترس کودکان در دوران قبل از مدرسه

  • تاریکی
  • صداها در شب
  • هیولاها و ارواح
  • حیواناتی مانند سگ

با گسترش دنیای کودکان، بچه های پیش دبستانی همچنان از مکان ها و افراد جدید می ترسند. به گفته ی چانسکی قرار گرفتن در معرض دنیای جدید ترس از غیرمنتظره ها را به همراه دارد. برخی از این ترس ها نتیجه تجارب عینی است، اما برخی از آنها به دلیل تخیل در حال رشد آنها است. او می‌گوید توانایی تصور اینکه در آن کمد تاریک چیزی در کمین نیست، موفقیت فوق ‌العاده ‌ای است. اما، در این سن، آن‌ها مهارت کافی برای آرام کردن خود را ندارند.

کریستین لاگاتوتا، استادیار روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، در مورد کودکان پیش دبستانی تحقیق می کند. او چگونگی ایجاد ارتباط بین ذهن و احساسات را مطالعه می کند. لاگاتوتا توضیح می دهد که کودکان خردسال در حدود سنین 4 یا 5 سال واقعیت را خوب تشخیص می دهند اما در صورتی که با چیزی ترسناک مرتبط نباشد. در زمان ترس تشخیص واقعیت و تجربه ای که با آن همراه است برای آنها دشوار است.

ترس کودکان در دوران قبل از مدرسه

ترس کودکان در دوران مدرسه

  • مارها و عنکبوت ها
  • طوفان و بلایای طبیعی
  • تنها بودن در خانه
  • ترس از معلمی که عصبانی است
  • اخبار ترسناک یا برنامه های تلویزیونی
  • جراحت، بیماری، پزشکان، تیراندازی یا مرگ
  • ترس از شکست و طرد شدن

شکوفایی دانش و تجربه در طول سال های مدرسه، کودکان را با خطرات دنیای واقعی بیشتر آشنا می کند. و در نتیجه ی تمرین و آموزش حین آتش سوزی، دزدی، طوفان و جنگ. واقع گرایی شروع به ظهور می کند.

با این حال، تصور نکنید که همیشه منبع دقیق ترس های فرزندتان را می دانید. اگر فرزند شما از استخرهای عمومی اجتناب می کند، آیا واقعاً این آب و غرق شدن است که از آن می ترسد؟ یا سوت نجات غریق است؟ تنها راه دانستن این است که بپرسیم.

راهکار های غلبه بر ترس کودکان در دوران مدرسه

راهکاری که می توان در این دوران مورد استفاده قرار بگیرد کشیدن”حباب نگرانی” و “حباب دانایی” است. از فرزندتان بخواهید دو تصویر بکشند: یکی تصویری از خود در موقعیت ترسناک با “حباب نگرانی” بالای سرشان که می گوید آنها در مورد خودشان چه فکر می کنند. سپس از آنها بخواهید تصویر دومی از خود در موقعیت مشابه بکشند، اما با یک “حباب هوشمند” که افکار آرام تر و واقعی تری در خود جای می دهد.

کودکی که از طرد شدن معلم می ترسد ممکن است بگوید: “اگر تکالیفم را فراموش کنم معلم مرا نزد مدیر مدرسه می فرستد.” اما “حباب هوشمند” ممکن است بگوید، “دوست من، الکس، تکالیف خود را فراموش کرد و معلم فقط از او خواست که برای خود یادآوری بنویسد.”

این تکنیک به بچه‌ها کمک می‌کند بین احساسی که در هنگام تعریف این دو داستان بسیار متفاوت برای خود دارند ارتباط برقرار کنند. کودکانی که از بلایای طبیعی می ترسند نیز ممکن است با آنچه در مدرسه در مورد طوفان، گردباد یا زلزله آموخته اند، به طرز فکر دیگری تغییر جهت دهند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا نگاه متفاوتی به موقعیت داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *