فواید مهد کودک برای کودکان

فواید مهد کودک برای کودکان

فواید مهد کودک برای کودکان

یکی از مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد دوران کودکی او می‌باشد. از نظر دکتر روانشناس کودک اصفهان، این دوران یکی از دوران حساس به حساب می‌آید و حساس‌تر از دوران نوجوانی است. زیرا در دوران کودکی ذهن کودک باز است و روحیه تقلیدی بالایی دارد. به همین دلیل به راحتی همه چیز را یاد می‌گیرد. پس باید نسبت به آموزش در این دوران بسیار حساس بود.

 یکی از مهم‌ترین نهادی که کودک در آن رشد و ترقی پیدا می‌کند، خانواده است. خانواده هر فرهنگی داشته باشد، بر روی کودک تاثیر خواهد گذاشت. حال خانواده‌ها به دلیل مشغله کاری بالا و تمایل به یادگیری مفاهیم بیشتر، کودکان را در مهد کودک ثبت نام می‌کنند. مهدکودک‌ها علاوه بر اینکه محیطی شاداب و خلاق هستند، فواید بسیار زیادی هم دارند. حال در این محتوا تلاش کردیم، تا به بررسی فواید مهدکودک برای کودکان بپردازیم. این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

فواید مهد کودک برای کودکان

مهد کودک چه مکانی است

به مکانی که کودکان خردسال به صورت گروهی در آن نگهداری می‌شوند، مهدکودک می‌گویند. اصولاً در مهدکودک‌ها کودکان زیر ۵ تا ۶ سال علاوه بر اینکه مراقبت می‌شوند، یکسری آموزشات خاص را هم می‌بینند. اما مهد کودک فقط مختص این کودکان نیست. بلکه حتی برای کودکان 2 سال به بالا هم می تواند مکان امن و مامنی مناسب می‌باشد.

بسیاری از مادران شاغل وقت کافی برای نگهداری نوزادشان ندارند، اما با خیال راحت می‌توانند آنها را به مهدکودک بسپارند و به کار و امورات روزمره خود برسند. شاید از نظر خیلی از روانشناسان توصیه‌ای به فرستادن کودکان زیر ۳ سال به مهد نشده است. اما مطابق با شرایط زندگی مادرها، این امر ایجاب می‌کند که  نوزادان خود را به محیطی امن برای نگهداری بسپارند.

تفاوت مهدکودک با پیش دبستانی

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی فواید مهد کودک بپردازیم، بهتر است ابتدای امر توضیح مختصری در مورد تفاوت این دو مقطع ارائه دهیم. اکثر والدین این دو را یکی دانسته و حتی عملکرد مشابهی را برای آن در نظر می‌گیرند. یکی از تفاوت‌های اصلی و اساسی به عقیده‌ی دکتران روانشناسی کودک اصفهان بسیاری از مهد کودک‌ها به ارائه‌ی برنامه‌های شاد و با انعطاف می‌پردازند. این برنامه‌ها برای کودکان با سن کم بسیار مناسب می‌باشد.

برنامه‌هایی که در مهد کودک‌ها اجرا می‌شوند، شامل: بازهایی سرگرم کننده خوب، مسابقه‌های شاد و در واقع هر اجرای سرگرم کننده‌ای می‌باشد. در حالیکه در پیش دبستانی‌ها بیشتر هدف آموزش است. به همین دلیل بیشتر برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌دهند. تلاش پیش دبستانی‌ها رشد و ارتقای کودک برای مرحله‌ی ابتدایی است. در پیش دبستانی‌ها علاوه برنامه‌های آموزشی به بازی و خلاقیت کودکان هم توجه می‌شود.

تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی

فواید مهدکودک برای کودکان از نظر دکترهای روانشناسی کودکان در اصفهان

اگر کودک با یک سن و سال خاصی به مهدکودک برود علاوه بر اجتماعی و مستقل شدن از یکسری فواید دیگر هم بهره مند خواهد شد، که در ادامه به معرفی فواید می‌پردازیم.

تقویت مهارت‌های اجتماعی

یکی از مهارت‌های مهم در سنین کودکی، مهارت ارتباط با دیگران است. در مهد کودک‌ها و قرار گرفتن کودکان در کنار همدیگر، این مهارت تقویت شده و به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به وسیله‌ی برقراری ارتباط کودکان با هم، از بسیاری بیماری‌های روانی و عصبی جلوگیری به عمل می‌آید. این بیماری‌ها بیشتر به دلیل  ترس از حضور در جامعه می‌باشند.

تعلیم مهارت‌های فیزیکی

بسیاری از کودکان در محیط منزل مهارت‌های فیزیکی بسیار کمتری را انجام می‌دهند. مهارت‌های فیزیکی باعث تقویت مهارت های حسی، حرکتی کودک شده است. ابزار و بازی‌هایی که به تقویت این مهارت کمک می‌کنند، شامل: بازی‌های خاک رس، پازل، خانه سازی‌ها، نقاشی و تمرینات ورزشی می‌باشند. بسیاری از این بازی‌ها را می‌توان از فروشگاه اساب بازی کودک در اصفهان خریداری نمایید.

یادگیری نظم و انضباط

والدین کودکان را در یک تایم و زمان خاصی به مهد کودک هدایت می‌کنند. کودکان هم باید در مهدکودک وسایلشان را مرتب و تمیز نگه دارند. این اصول به آنها کمک می‌کند تا به راحتی با آداب نظم و انضباط آشنا شوند و آنها را رعایت کنند. در مهد کودک‌ها علاوه بر آموزش نظم و انضباط، شیوه درست غذا خوردن، درست نشستن و درست صحبت کردن هم آموزش داده می‌شود.

فواید مهد کودک برای کودکان

آموزش مستقل شدن

کودکان در منزل برای انجام کارهایشان به اعضای خانواده وابسته هستند و مدام از پدر، مادر، خواهر و برادر کمک می‌خواهند. در حالی که در مهد به آنها آموزش داده می‌شود، که چطور به تنهایی به کارهایشان برسند و خودشان مسئولیت کارهایشان را برعهده گیرند. به عقیده دکترای روانشناسی کودک اصفهان دور بودن کودک از محیط خانه و خانواده از وابستگی کودک به آنها کم می‌کند و کودک خیلی راحت‌تر می‌تواند در آینده به مدرسه و اجتماع عادت کند. به همین دلیل یکی از اولین مکان‌هایی که در آن مستقل بودن را فرا می‌گیرند، مهدها هستند.

تقویت اعتماد به نفس کودک

یکی دیگر از مزایا و فواید رفتن کودک به مهد کودک، تقویت اعتماد به نفس آنها می‌باشد. در مهدکودک‌ها کودکان فعالیت‌های گروهی و انفرادی بسیار زیادی را انجام می‌دهند. با انجام فعالیت توسط کودکان، آنها به یک اعتماد به نفس و خودباوری می‌رسند. به کمک همین فعالیت‌ها می‌توان پی به استعداد و علاقه کودک برده و آنها را تقویت نمود‌. پیروزی کودک در فعالیت‌های گروهی این نکته را برای کودکان یادآوری می‌کند که موفقیت او وابسته به تمام اعضا بوده پس هر کدام به شخصه نقش تعیین کننده‌ای دارند.

آموزش داشتن پوشش مناسب

بسیاری از کودکان بر این باورند که با هر لباسی می‌توان در اجتماع حضور پیدا کرد و در واقع منعی برای آنها وجود ندارد. اما با حضور آنها در مهد کودک‌ها، به راحتی آموزش می‌بینند که در هر مکانی چه پوشش و لباسی مناسب می‌باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *