چرا کودکان به حرف والدین گوش نمیدهند

چرا کودکان به حرف والدین گوش نمیدهند

به عنوان والدین بیشتر شما می خواهید فرزندانتان به حرف شما گوش دهند – اینطور نیست؟اما، واقعا چرا کودکان به حرف والدین گوش نمیدهند ؟

من مطمئن هستم که در دوران کودکی، حتی ممکن است شما در گوش دادن به صحبت‌های والدینتان مشکل داشته اید و این کار دشواری برای آنها بوده است که شما را وادار به گوش دادن کنند!آشنا به نظر می رسد؟ خوب، من زمان خود را به یاد دارم.با وجود اینکه کودکی مطیع بودم، اما باز هم مواقعی بود که به حرف پدر و مادرم گوش نمی دادم.به همین ترتیب، پس از بزرگ کردن فرزندانم، مطمئناً دلایل گوش ندادن آنها و آنچه را که باید انجام دهم تا آنها را مجبور به گوش دادن کنم، می دانم.این چیزی است که من دوست دارم امروز با شما به اشتراک بگذارم.خوب، دلایل مختلفی برای اینکه چرا بچه ها به حرف والدین گوش نمی دهند وجود دارد و من به عنوان بهترین دکتر روانشناس کودک سعی کرده ام بیشتر آنها را در زیر ذکر کنم.

چرا کودکان به حرف والدین گوش نمیدهند

تا زمانی که به بچه ها گوش دادن آموزش داده نشود، گوش نمی دهند.گوش دادن یک رفتار آموخته شده است.بچه‌ها طوری به دنیا می‌آیند که فکر می‌کنند مسئول هستند، بنابراین مگر اینکه از آنها بخواهید به حرف‌های شما گوش دهند، این کار را نمی‌کنند.بنابراین، آموزش واقعی از زمانی که آنها نوزاد هستند شروع می شود، یعنی زمانی که والدین بله و نه را به آنها یاد می دهند.

بیشتر بچه ها، مانند بزرگسالان، ترجیح می دهند کاری را که می خواهند انجام دهند.اگر کودکی در حال بازی است و شما از او بخواهید تکالیفش را تمام کند، ممکن است حرف شما را نادیده بگیرد!بچه ها به حرف شما گوش نمی دهند، زیرا این کار برای آنها خوشایند یا راحت نیست.آن‌ها ترجیح می‌دهند کاری را که دوست دارند انجام دهند، یا درست برعکس آنچه والدینشان می‌خواهند انجام دهند.

فکر می‌کنم بیشتر والدین همیشه دنبال بچه‌هایشان هستند تا تمیز کنند، وعده‌های غذایی‌شان را به موقع بخورند، دندان‌هایشان را مسواک بزنند، درس‌ها یا تکالیف‌شان را تمام کنند و فعالیت‌های از این قبیل را انجام دهند – اینطور نیست؟چرا کودکان به حرف والدین گوش نمیدهند ؟شاید لازم باشد در مورد فرزندپروری موثر بیشتر بدانیم.

چرا بچه ها به شما گوش نمی دهند؟

گاهی اوقات بچه ها به حرف های شما به عنوان والدین گوش نمی دهند.آنها فقط اجازه می دهند کلمات شما از سر آنها عبور کند بدون اینکه آنها را حتی در مغز خود ثبت کنند!گوش دادن به توصیه های والدین به نوعی مانند تماشای تبلیغات است.می‌دانی چه اتفاقی می‌افتد، قبلاً همه آن را شنیده‌ای، خسته‌کننده است، اما به هر حال گوش می‌دهی!

علت های حرف گوش نکردن بچه ها

اشتباهات رایج یا دلایلی که منجر به حرف گوش نکردن کودکان می شود می تواند بسیار باشد.دکتر روانشناس کودک برخی از آنها را در اینجا آورده است:

  • از کلماتی استفاده می کنید که بچه ها دوست ندارند

والدین اغلب جملات خود را با کلمات «باید»، «اگر»، «چرا» یا جملات منفی بزرگی مانند «نه»، «نباید» و «نمی‌توانم» شروع می‌کنند.این کلمات فرزندان شما را از گوش دادن به شما باز می دارد.

جملات «اگر» باعث می شود بچه ها احساس کنند که تهدید شده اند.عبارات “چرا” یعنی از فرزندانمان انتظار داریم که در مورد رفتار خود به ما توضیح دهند که اگر خیلی جوان هستند نمی توانند و آنها احتمالاً دلیل آن را نمی دانند.این کلمات بچه‌ها را از انجام کارها باز می‌دارد، حتی اگر این کاری باشد که می‌توانند انجام دهند!

  • با لحن بلند صحبت کنید

والدین اغلب با صدای بلند و مقتدرانه صحبت می کنند.سپس برای برخی از بچه ها عادت می شود که فقط زمانی پاسخ دهند که با صدای بلند با آنها صحبت شود.آنها گوش نمی دهند مگر اینکه با چنین صدایی با آنها صحبت شود.

کودک حرف گوش نکن

  • بدون جلب توجه فرزندان خود صحبت کنید

وقتی کودک مشغول انجام کار دیگری است ،والدین شروع به صحبت می کنند.در عوض، به فرزندان خود اطلاع دهید که باید صحبت کنید و به توجه آنها نیاز دارید.به آنها اجازه دهید کاری را که انجام می دهند متوقف یا پایان دهند و سپس به شما گوش دهند.قبل از صحبت کردن، تماس چشم به چشم بسیار مهم است.بنابراین، گاهی اوقات که فرزندتان به شما گوش نمی‌دهد یا به نظر می‌رسد که شما را نادیده می‌گیرد، ممکن است به این دلیل باشد که حواسش پرت شده است.این بیشتر در مورد بچه‌های کوچک‌تر اتفاق می‌افتد.بنابراین، بهتر است قبل از صحبت کردن، توجه کامل آنها را جلب کنید.

در مورد نوجوانان نیز، مطمئن شوید که در هنگام صحبت با آنها در موبایل، فیس بوک یا بازی های ویدیویی نیستند.آنها آنقدر غرق می شوند که احتمالاً حتی نمی شنوند که شما چیزی به آنها گفته اید!درک نوجوانان و زندگی آنها کار آسانی نیست و گاهی اوقات باید از آنها وقت بخواهید تا با آنها صحبت کنید یا آنها را مجبور کنید به حرف شما گوش دهند.

  • الگوی خوبی نیستید

به یاد داشته باشید، فرزندانتان شما را دنبال خواهند کرد.بنابراین، اگر شنونده خوبی باشید، متوجه این موضوع می شوند و همین کار را می کنند.اما اگر متوجه شوند که وقتی کسی صحبت می کند، گوش نمی دهید، آنها نیز شما را دنبال می کنند.

با صدای بلند صحبت نکنید ، مخالفت نکنید و به حرف همسرتان گوش دهید ، چون بچه هایتان شما را تماشا می کنند!آنها در بیشتر موارد از رفتار شما تقلید می کنند و همه اینها آنقدر بی سر و صدا اتفاق می افتد که شما حتی متوجه آن نمی شوید.پس خیلی مراقب باش.

رفتار با کودک حرف گوش نکن

  • دلیل پزشکی

اگر شرایط پزشکی مانند مشکل گوش دادن یا شرایط دیگر وجود دارد، ممکن است کودک شما گوش ندهد.شاید عاقلانه باشد که در چنین مواقعی با پزشک اطفال یا پزشک خود مشورت کنید.

اما چگونه با بچه هایی که اصلاً گوش نمی دهند رفتار می کنید؟حتی بعد از اینکه استدلال، یادآوری، توضیح دادن، رشوه دادن، تنبیه یا حتی التماس کردن را امتحان کردید – اما هیچ چیز جواب نمی دهد؟به یاد داشته باشید، آنها بچه هستند و گاهی اوقات به شما گوش نمی دهند – مشکلی نیست و طبیعی است.شما هم وقتی بچه بودید کمی اینطور بودید – نه؟ البته رفتار آنها باید در محدوده باشد اما راه حل های قابل اجرا وجود دارد تا مشکل تشدید نشود، مشروط بر اینکه شما و فرزندانتان آماده باشید تا روی آنها کار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *